Середа, 19.12.2018, 06:43

Дошкілля та початкова школа

Меню сайту
Категорії розділу

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

ФОРМИ ЗАЛУЧЕННЯ ДОШКІЛЬНИКІВ ДО РІЗНОМАНІТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В ЛІТЕРАТУРНОМУ ОСЕРЕДКУ

Необхідним елементом пізнавально-розвивального середовища в груповій кімнаті є літературний осередок ( куточок книги, дитяча бібліотека, літературний центр). Він обов’язково облаштовується в кожній віковій групі, а зміст, розміщення і оформлення залежить від віку і росту дітей. Книги повинні бути розміщені так, щоб будь-яка дитини могла вільно дотягнутися й взяти книгу, яка їй сподобалася, без сторонньої допомоги саме тоді, коли дитині самій цього хочеться.

М е т а літературного центру – дати можливість дитині поспілкуватися з книгою. І від того, яка книга потрапить першою в руки дитини, теж залежить, чи стане вона читачем. Для дошкільників вона повинна бути яскравою, захоплюючою, гарно ілюстрованою, виданою на якісному білому папері; для дітей раннього віку – ще й легкою і такою, що викликає приємні тактильні відчуття. В арсеналі вихователів різноманітні, ефективні, які відповідають сучасним вимогам, доцільні для певної вікової категорії форми, методи і прийоми роботи в з художньою літературою в літературних осередках. Ознайомлення дітей з елементарним бібліотечним середовищем здійснюється на основі використання різноманітних методів: - словесних: бесіди, розповіді, пояснення, обговорення;

- наочних: розгляд ілюстрацій, спостереження, обстеження книжок, журналів, картинок;

- практичних: виставки, ігри, художня діяльність дітей, дидактичні ігри, доручення, «лікування» книг. Можливості використання книжкового фонду досить різнопланові: читання журналів, книжок, розгляд ілюстрацій, проведення годин оповідача, літературні свята, обговорення прочитаного, проведення сюжетно-рольових ігор «Бібліотека», «Лікарня для книжок», зустрічі з поетами та письменниками. Останнім часом актуальності набули такі форми роботи з дошкільнятами в літературних осередках:

- літературні проекти. Наприклад, пізнавально-творчий проект «З дитячим журналом розвиваємось і розважаємось». Мета проекту: поглибити знання дітей про журнали для дошкільників, особливості їх оформлення, складові частини (обкладинка, сторінки, ілюстрації, зміст); познайомити з творцями журналів (редактор, кореспондент, ілюстратор, комп’ютерний редактор, коректор); виготовити журнал з власною назвою, малюнками, розповідями, фотографіями дітей. Розвивати творчі здібності дітей, ініціативність, креативність, формувати інтерес до літератури, навички ефективного спілкування. Виховувати шанобливе ставлення до літературних джерел. Змістові питання: значення журналів, книг в житті людини; які журнали випускаються в Україні; де журнали можна придбати (передплатити, купити, взяти в бібліотеці); хто працює над створенням дитячих журналів; як виготовити дитячий журнал власними силами. Тривалість проекту – 1 місяць.

- створення персональної книги дошкільника, яка виготовляється батьками, вихователями, Частіше всього така книга створюється до дня народження дитини, де на обкладинці поміщається фотопортрет дитини, придумується заголовок «Даринка – веселинка», «Саша – радість наша», «Світланка - трудівниця», «Миколка - друг пташок» та інші. На 2-3 сторінках поміщаються улюблений малюнок і прозовий чи поетичний твір дитини, інформація чи вірш про ім’я дитини. Книга прикрашається орнаментом, візерунками, вміщуються цікаві фотографії з життя дитини та його родини, про які він може розповісти своїм друзям. Саморобку урочисто вручають імениннику, він її розглядає, ділиться своїми враженнями з ровесниками.

- творча діяльність дитини за змістом прочитаного. Це може бути: * розфарбовування копій ілюстрацій, або створення власних («Ми – художники книг») ; * розігрування епізодів прочитаного твору за допомогою різних видів театру; * відтворення послідовності подій твору за заздалегідь підготовленими вихователем картинками-ілюстраціями; * створення розповідей-міркувань «А що якби?..», де вихователь вносить пропозицію внести певні зміни в сюжет прочитаного твору і спроектувати подальші події; * придумування назви твору (вихователь читає твір, не виголошуючи його назву». * вправа на аналогію з особистим досвідом «А у мене, у тебе , у нас…» * вправи «Уяви, що ти опинився…», «Заплющ очі і уяви собі..», «Який має вигляд…»;

- полілоги – проблемні бесіди з пошуком відповідей на запитання. Наприклад: « Усі знають, як неприємно бути покараним. Чи можна покарання вважати доброю дією Як на вашу думку?» Цей полілог може передувати читанню оповідання В.Осєєвої «Чарівне слово»

. - тематичні книжні виставки. Вони можуть мати різні принципи формування книжкового фонду. Наприклад: * твори однакові за назвою, але написані різними авторами. Мета: вчити вибирати книгу не тільки за назвою, формувати розуміння того, що за однаковою назвою часто криється різний зміст. - «Їжачок» - Б.Заходера; «Їжак» - авторська казка О.Толстого; «Їжак» - Г.Сапгіра; - «Теремок» - народна казка; «Теремок» - С. Маршака; «Теремок» - В.Біанки. * народні дитячі казки. Мета: Виховувати потребу малюка в книзі, викликати позитивні емоції від сприйняття тексту з опорою на ілюстрації, коли слово і образ доповнюють одне одного. Це казки: «Ріпка», «Колобок», «Теремок», «Кіт, півень і лисиця», «Курочка ряба», «Коза з козенятами». * тематична виставка «Птахи». Мета: розширювати уявлення про птахів, показувати різні погляди художників слова на один і той же об’єкт. Наприклад: «Сова» - В. Біанки; «Птахи під снігом» - М.Пришвіна; «Перепілка» - Е.Чарушина; «Що ти знаєш про птахи» - збірник, Київ, 1997р. - Творчість Василя Симоненка. Мета: поглибити знання дітей про життєвий і творчий шлях В.Симоненка. Виробляти вміння аналізувати художній твір, правильно оцінювати поведінку героїв, робити свої висновки, узагальнення. Виховувати інтерес до творів поета. Підборка матеріалів, яка включає: портрет В.Симоненка, фотокопії з дитячих років, фотоальбом І.Осадчого «Три роки разом», фотографія меморіальної дошки на вулиці В.Симоненка, експонатів літературно-меморіального музею В.Симоненка та музею, створеного в спеціалізованій школі І-ІІІ ступенів №33; підборка газетних матеріалів, збірка творів «Тиша і грім», «Лебеді материнства», книга спогадів про В.Симоненка «Життя мов спалах блискавки», книги з казками «Подорож у країну «Навпаки», «Цар Плаксій та Лоскотон».

- літературні ранки та вечори організують з дітьми старшого дошкільного віку. Їх тематика – творчість поетів та письменників і метою є виховання любові до рідного слова, інтересу до художньої літератури, активізація мовлення вихованців, створення позитивно-емоційного мікроклімати в дитячому колективі, закріплення знань дітей про поетів та письменників, їх життєвий та творчий шлях. Літературні ранки та вечори – це своєрідні свята національної книги, це пропаганда художнього слова серед батьків. Ранки проводяться у залі, яку святково прикрашають відповідно тематики (портрет письменника, ілюстрації до творів, декорації до інсценування і т.п.). Участь в літературному заході беруть діти і дорослі (працівники дошкільного закладу, батьки, працівники бібліотек, тощо). Літературний ранок за участю черкаського поета Миколи Борща педагогічний колектив дошкільного закладу №33 міста Черкас провів за таким сценарієм:

- зустріч автора з дітьми в груповому осередку, розгляд книг, бесіда в літературному центрі про зміст творів поета, запрошення до святкової зали;

- вступне слово вихователя про життя і творчість поета;

- літературна вікторина за творами автора;

- звернення автора до дітей;

- декламування дітьми віршів, інсценізація поезій;

- літературно-музичка композиція «Колискова» (слова М.Борща, музика А.Маслової, музичного керівника дошкільного закладу);

- створення мистецького вернісажу за творами поета;

- розповідь поета про улюблені дитячі ігри, ігри дітей;

- вручення гостю сувенірів, виготовлених дітьми, фотографування з поетом

Доцільно проводити літературно-музичні ранки до Міжнародного дня книги, який відзначається 2 квітня - в день народження великого казкаря Г.К.Андерсена. До дня книги підготувати виставку дитячих книг, виставку дитячих малюнків про книгу, виставку малюнків за творами дитячих поетів та письменників, закладок для книг тощо.

- «Килимове поле» - так називаються зустрічі дошкільнят в книжковому супермаркеті «Буквиця» міста Черкас, під час якого діти знайомляться з книжковою крамницею, новими надходженнями книг, розігрують сюжети літературних творів, ведуть бесіди з поетами, письменниками, працівниками супермаркету, малюють за сюжетами віршів, оповідань, з якими ознайомились.

Описані форми здебільшого є колективними. А спільна праця згуртовує колектив, спонукає їх до творчості. За словами В.О.Сухомлинського «читання книг - стежина, якою вмілий, розумний вихователь знаходить шлях до серця дитини». Потрібно зробити все, аби у дитячому садку книжка, як казкова пташка фенікс – символ вічного оновлення та безсмертя, знайшли своє відродження, радувала своєю присутністю та дієвістю.

Використані інформаційні джерела:

. Базовий компонент дошкільної освіти / Вихователь-методист.- спецвипуск.-2012

2. Білан О.Художня ілюстрація та зв’язна розповідь./О.Білан/ Палітра педагога.-2008.- №4.- С 23 - 25. 3.Гавриш Н. Художньому слову – гідне місце в освітньому процесі./Н.Гавриш/ Дошкільне виховання.- 2006.- №3.- С 15-17

4. Низковська О. Книжка – друг і помічник. /О.Низковська/ Дошкільне виховання.- 2008.- №10.- С 13-15

Категорія: Мої статті | Додав: AlexSHOP (30.05.2018)
Переглядів: 34 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: