П`ятниця, 29.03.2024, 11:29

Дошкілля та початкова школа

Меню сайту
Категорії розділу

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ З БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ У ЗАКЛАДІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Серед актуальних завдань, які розв’язує сьогодні заклад дошкільної освіти, чільне місце належить проблемам формування у дітей дошкільного віку основ безпеки життєдіяльності. На цьому акцентовано увагу у державних нормативних документах в галузі дошкільної освіти та в чинних освітніх програмах для закладів дошкільної освіти. Навчально-виховна робота з дітьми повинна забезпечити належний рівень компетентності дитини щодо власної безпеки для її безпечного перебування у навколишньому середовищі та вироблення елементарних, доступних віку норм поведінки у надзвичайних ситуаціях. З цією метою в закладах дошкільної освіти протягом навчального року проводяться спеціальні заняття, ігри, бесіди, тематичні дні, перегляд презентацій, відеофільмів, читання художніх творів, аналіз ситуацій, ігрові тренінги, свята та розваги метою яких є формування у малюків знань з безпеки життєдіяльності та вироблення алгоритму дій у надзвичайних ситуаціях. А завершується навчальний рік обов’язковим проведенням «Тижня безпеки дитини», зміст якого визначається листом Міністерства освіти і науки України від 19.08.2011 № 1/9-635 і який не обмежує арсеналу педагогічних заходів надаючи право педагогам на свій розсуд визначатися із формами навчально-пізнавальної діяльності із запобігання небезпекам життєвого простору дошкільника з урахуванням їх віку,сезонних явищ, природо-техногенних особливостей місцевості. Відповідно до Базового компонента дошкільної освіти в Україні дитина старшого дошкільного віку повинна мати певний обсяг знань та умінь, які дадуть їй можливість почуватися безпечно. Для цього дитині потрібно: самостійно визначати безпечні та небезпечні чинники в довкіллі; бути обізнаною з правилами дорожнього руху та керуватися ними; знати про небезпеки стихійних явищ та вміти безпечно поводитися під час таких явищ; орієнтуватися в основних властивостях вогню, володіти елементарними навичками поводження з вогнем; розрізняти найпоширеніші їстівні та отруйні гриби та ягоди, дотримуватися правил безпечної поведінки з ними;усвідомлювати значення технічних засобів та побутових приладів для життєдіяльності людини, знати як користуватися та безпечно поводитися з ними; обачно, стримано, чемно поводитися з незнайомими людьми, не брати від незнайомців солодощів, іграшок, не зваблюватися пропозицією покататися на машині, не розповідати чужим про свою сім’ю, родину, місце проживання тощо, при нагальній потребі ( загубилася у натовпі, магазині, іншому місці) звернутися до охоронця, водія, продавця,контролера та залишатися на тому місці, де загубилася;знати телефони основних служб допомоги (пожежної служби, поліції,швидкої допомоги, аварійної служби газу), вміти ними користуватися; відчувати межу припустимої поведінки, виявляти активність без агресивності, розуміти наслідки агресивності для себе і тих, хто поруч,володіти навичками безпечної поведінки під час агресивного поводження однолітків або дорослих; усвідомлювати важливість безпеки життєдіяльності (власної та інших людей), знати правила безпечного перебування вдома, у закладі дошкільної освіти, на вулиці, на льоду, ігровому, спортивному майданчику, під час трудової діяльності. Базовий компонент дошкільної освіти та чинні програми визначають загальний зміст роботи й основні завдання, а педагоги, зважаючи на досвід вихованців, їхні вікові та індивідуальні особливості й керуючись загально дидактичними принципами, добирають конкретний матеріал, форми, методи та прийоми роботи з дошкільнятами. Робота з дітьми проводиться у різні режимні моменти систематично, послідовно, з максимальним використанням активних методів та прийомів навчання і виховання. Щоб досягти найбільшої ефективності вся робота з навчання дітей безпечної поведінки ведеться з урахуванням певних чинників: а) ознайомлення з явищами та об’єктами, які несуть певну загрозу та особливостями поведінки з ними, орієнтується на особливості дитячої психіки, її підвищену вразливість; б) формування знань про небезпеки довкілля поєднується з вправлянням дітей в навичках поведінки в екстремальних ситуаціях ( ефективним в навчанні є ігровий тренінг, який дає можливість змоделювати певну ситуацію, спонукає дитину до прийняття самостійного рішення, допомагає відпрацювати алгоритм правильної поведінки); в) максимальний результат досягається, якщо робота проводиться в трьох напрямках: постійно підвищується методичний рівень вихователів з питань формування основ безпеки життєдіяльності; систематично і послідовно планується і проводиться навчально-виховна робота з дітьми; батьки ознайомлені із змістом роботи по навчанню основ безпеки життєдіяльності і спільно з вихователями вчать дітей правилам поведінки в різних екстремальних ситуаціях; г)умовою ефективності роботи є психологічна готовність дитини до сприйняття відповідної інформації про небезпеку та до практичних дій у надзвичайних ситуаціях. Невдало подана ситуація небезпеки може викликати у дитини страх і негативно вплинути на її емоційний стан. Інформацію про небезпечність ситуації педагог поєднує з інформацією про можливість її попередження або успішного виходу з такої ситуації. Освітня робота по формуванню у дошкільників основ безпечної поведінки проводиться систематично протягом навчального року та оздоровчого періоду. Тематичні заняття проводяться в першій половині дня, ігри, театралізована діяльність та інші форми роботи здійснюються як в першій так і в другій половині дня. Педагогами визначається для означеної роботи певний день тижня або робота планується тематичними циклами – кожний день протягом тижня присвячується певному напрямку роботи. В процесі проведення роботи з основ безпеки життєдіяльності враховуються особливості сезону та місцевості. Розміщення закладу дошкільної освіти біля автомобільних магістралей, водойм, пожежонебезпечних споруд, хімічних підприємств вимагає від педагогічного колективу особливої уваги до проведення відповідної роботи з дітьми щодо особливостей цих об’єктів та правил поведінки дітей в умовах виникнення небезпечної ситуації. Максимально педагоги використовують можливості сезону для ознайомлення дошкільнят з небезпеками зимових явищ та літніх дарів природи. Освітні заходи з дітьми з безпеки життєдіяльності носять інтеграційний характер. Завдання по формуванню компетентності дошкільників з питань безпечної поведінки в довкіллі реалізуються і на заняттях по ознайомленню із соціальним оточенням, із зображувальної діяльності, екологічному та фізичному вихованні, в театралізованій, художній діяльності тощо. Педагоги усвідомлюють важливість вироблення єдиних вимог педагогів і сім’ї у формуванні основ безпеки дітей дошкільного віку і проводять відповідну роботу з батьками: інформують батьків про важливість вироблення у дітей правил безпечної поведінки вдома, в дошкільному закладі, на вулиці, водоймах, в лісі, стимулюючи їх активну участь в цій роботі: на батьківських зборах, під час відкритих переглядів, через стендову інформацію знайомлять батьків з роботою закладу дошкільної освіти в цьому напрямку; організовують різноманітні заходи, долучаючи батьків до участі в цих заходах ( враховуючи і їхній професійний досвід медичного працівника, пожежника, рятівника); ознайомлюють батьків з результатами навчання і рівнем сформованості у дітей компетентності щодо власної безпечної поведінки в довкіллі. В організації навчально-виховної роботи з дошкільниками педагоги закладів дошкільної освіти тісно співпрацюють з відповідними установами, які допомагають повніше ознайомити малят з певним аспектом безпеки життєдіяльності. Традиційними стали зустрічі вихованців дошкільних закладів з курсантами Черкаського інституту пожежної безпеки імені героїв Чорнобиля, працівниками Черкаського музею пожежної безпеки та пожежних частин міста, рятувальниками, медичними працівниками, дорожньою поліцією тощо. Така співпраця сприяє підвищенню результативності роботи з дошкільниками. У підсумку такої роботи дошкільники набувають практичних навичок попередження травмонебезпечної поведінки та оволодівають алгоритмом дій у випадку виникнення надзвичайної ситуації, можуть обґрунтувати, пояснити необхідність застосування відповідних правил у тих чи інших життєвих ситуаціях, які можуть викликати небажані наслідки, свою поведінку підпорядковують не так особистим мотивам як загальноприйнятим нормам. Результатом роботи є найцінніше – збереження здоров’я та життя дитин
Категорія: Мої статті | Додав: AlexSHOP (29.05.2018)
Переглядів: 341 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: