Середа, 24.04.2024, 20:18

Дошкілля та початкова школа

Меню сайту
Категорії розділу

Каталог статей

Головна » Статті » Мої статті

СОЦІАЛЬНА І ФІНАНСОВА ОСВІТА - З ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

      Дитина вже в дошкільному віці часто стикається з соціальними та економічними проблемами в сім’ї, родині, в громадських місцях. Проте дорослі часто не замислюються над цим, вважаючи дитину ще малою, аби зрозуміти навіть елементарні економічні поняття. Однак, досвід роботи зарубіжних та вітчизняних педагогів за програмою соціальної і фінансової освіти «Афлатот» підтверджує, що закладати основи фінансової грамотності слід вже з дошкільного віку. Міжнародна програма «Афлатун» - побудована на пріоритетах і методичних ідеях Всесвітнього руху із соціальної та фінансової освіти дітей від 3 до 18 років ( програма «Афлатот» - 3-6 років; програма «Афлатун» - 7 – 14 років; програма «Афлатін» - 15 – 18 років). Програми пояснюють дітям основи бюджетування власних коштів, вчать бути ощадливими та приймати виважені рішення, сприяють соціальній адаптації дітей та формують у них навички правильного користування та економії коштів. У 114 країнах світу вже діє проект з упровадження Міжнародної програми соціально-фінансової освіти дітей та молоді віком від 3 до 18 років «Афлатун». У 2013 році Україна стала 92 країною із 114 країн світу, які впроваджують програму.

      Слово « афлатун» арабського походження і означає дослідник, людина, яка мислить, досліджує, вивчає, діє. Афлатун - це ім'я мультиплікаційного персонажа, веселого і допитливого вогника, який супроводжує дітей на кожному занятті. Для дітей дошкільного віку - від 3 до 7 років розроблена окрема програма під назвою «Афлатот». Програма створена Міжнародною організацією «Афлатун» (Нідерланди), заснованою у 2005 році. 16 листопада 2015 року підписано Меморандум про співпрацю у сфері дошкільної освіти між МОН України та Міжнародною організацією «Афлатун» (Нідерланди). Сьогодні Міністерство освіти і науки України проводить просвітницьку роботу серед педагогів щодо впровадження в освітній процес соціально-фінансової освіти дошкільників 3-6(7) років. Видано наказ МОН України від 22.01.2016 р. № 46 «Щодо упровадження основ соціальної і фінансової освіти дітей дошкільного віку», відповідно до якого визначено координаторів від областей, відповідальних за упровадження основ соціальної та фінансової освіти та 81 дошкільний навчальний заклад із 15 областей України та міста Києва, у яких упроваджується соціально-фінансовий напрям освітньої діяльності. Цим наказом затверджено план заходів на 2016-2018 роки щодо упровадження основ соціальної та фінансової освіти в навчально-виховний процес. Активне впровадження соціально-фінансової освіти дошкільників в Україні розпочалося зі шкіл та дошкільних навчальних закладів м. Вінниці й принесло досить позитивні результати. Кращий досвід вінницьких колег вже був представлений на міжнародних і регіональних конференціях, форумах, зустрічах у Найробі (Кенія), Варшаві (Польща), Тбілісі (Грузія), Лісабоні (Португалія), Амстердамі (Нідерланди).

Основні завдання соціально-фінансової освіти:

 Формування і розвиток у дітей основних фінансових і підприємницьких навичок;

 Поступове оволодіння дітьми від 3 до 7 років азами фінансової грамотності;

 Розуміння соціальної відповідальності

Емблема програми Афлатун – помаранчева дитяча долонька, яка символізує міжнародність проекту, дружбу в стосунках дітей різних націй, різних фінансових можливостей. З іншого боку – зірочка Афлатун – іскорка, вогник, що прийшов з космосу і тепер супроводжує дітей в ході навчання, допомагає дітям проникнутись ідеєю програми і краще вивчити їхні права та обов’язки, навчитись правильно користуватись коштами.

Девіз програми «Афлатун»: досліджуй, думай, вивчай та дій.

Ключові елементи програми «Афлатот»: * особистісне розуміння і дослідження: * права та обов'язки; *заощадження і витрати; *планування і бюджет; *дитяча соціальна і фінансова ініціатива.

      Для того, щоб ввести дітей у світ економічних уявлень педагогам насамперед потрібно створити відповідне розвивальне предметно-ігрове середовище. Відповідно до програми «Афлатот» основними компонентами такого середовища є: Економічна ігротека. Вона включає підбірку дидактичних, настільно-друкованих, сюжетно-рольових ігор економічного спрямування, сюжетних картинок для програвання проблемних ігрових ситуацій, бесід. Пізнавальна зона. Змістове наповнення її використовується для організації індивідуальної чи групової пізнавальної діяльності дітей. Це : схеми-карти, набори ляльок-персонажів, таблиці, посібники для занять за темами програми тощо. Тематична бібліотека. Це книжкові видання, зміст яких пов'язаний з темою соціально-економічного виховання дошкільників, добірка малих фольклорних жанрів, віршів, казок тощо.

Розділи та Модулі Програма Афлатот розділена на п'ять основних розділів Це:

Розділ 1. Ти, Я і Афлатун. Враховуючи, що цільова аудиторія програми Афлатот - діти від трьох до шести років, особлива увага звертається на:  Формування самосвідомості;  Вивчення власного тіла та його функцій;  Ознайомлення з різними видами емоцій, вміння їх розуміти та виражати.

Розділ 2. Я і моя сім'я. Турбота про людей, яких ми любимо Цей розділ присвячений висвітленню важливості взаємин в родинах дошкільнят.

Розділ 3. Я і мої друзі. У цьому розділі йдеться про важливість дружби, про те, що друзі роблять один для одного і що отримують натомість.

Розділ 4. Я і суспільство. Живемо і працюємо разом. Мета даного розділу закріпити у свідомості дітей поняття суспільства і сусідства, почати вивчення основних процесів продажу і покупок.

Розділ 5. Я та гроші. Витрачаємо, накопичуємо і ділимося У цьому розділі вивчаються основні фінансові поняття, завдяки яким діти зможуть зробити перші кроки в напрямку соціальної і фінансової освіти. Розділ структурований таким чином, щоб діти мали можливість спочатку розібратися, що таке гроші, а потім усвідомити їх цінність; що означає витрачати, накопичувати і ділитися.

Заняття за програмою Афлатот, які вважаються базовими і рекомендовані для проведення:

1.Коробки Афлатун. Діти самостійно виготовляють "Коробки Афлатун": Коробка для Подорожей з Афлатуном і Коробка-скарбничка Афлатун. Протягом всього курсу вихователь (як ведучий) буде стимулювати дітей зберігати речі з різних категорій цінностей, щоб навчити їх дбайливо ставитися до цих речей. Це можуть бути Монетки Афлатун, фотографії близьких людей, малюнки або поробки, створені в ході навчальної програми.

2. Прогулянка по місцевості. Діти краще вивчать навколишню місцевість, якщо добре розглянуть її. Під час прогулянки околицями можна показати дітям ринок, банки, адміністративні будівлі або інші місця, важливі для дітей.

3. Ярмарок Афлатун. Це груповий захід під керівництвом вихователя(як ведучого), де діти запрошують своїх батьків і друзів прийти і купити що-небудь на Ярмарку та / або відвідати виставку їхніх творчих робіт, використовуючи Монетки Афлатун.

4. Заняття з батьками. Протягом навчального курсу є можливість залучити батьків виконувати домашні завдання (домашні заняття). Такі заняття слід проводити, щоб допомогти батькам ознайомитися з тим, що вивчають їхні діти і дізнатися більше про заняття за програмою Афлатот, які їхні діти відвідують. Ці рекомендації програми розроблені для вихователів, щоб сформувати фундаментальний принцип розширення прав і можливостей дітей. Програма, створена в інтересах дітей, розроблена, щоб допомогти їм розвивати свою активну позицію, практичні навички та цінності. Цей курс допомагає дітям усвідомити, хто вони і як взаємодіяти з іншими людьми; він акцентує увагу на ролі сім'ї та сімейних цінностей; він надихає дітей вивчати свої права і обов'язки; він допомагає дітям ознайомитися з поняттями "гроші" і "можливості", використовуючи методику активної участі, відходячи від стандартних способів навчання дітей.

       Початок кожного розділу має наступну структуру: 1.Номер розділу, назва 2.Мета 3.Очікувані результати 4.Тема модуля та заняття

      Як свідчить досвід педагогічних колективів, які впроваджують програму «Афлатот», найефективнішими щодо соціально-економічної освіти є такі форми роботи з дітьми, як от:

• Тематичні заняття:

• Інтегровані заняття;

• Дидактичні та сюжетно-рольові ігри;

• Екскурсії; • Ігри-стратегії;

• Драматизація казок;

• Створення та реалізація проектів;

• Художньо-продуктивна діяльність

      Конспект заняття за програмою Афлатот має таку структуру: Мета заняття Взаємодія Тактика навчання Базовий розвиток Підручні матеріали Тривалість Слово дня (В деяких заняттях Ви знайдете слово дня. Це найважливіше слово, на яке варто звертати увагу протягом всього заняття) Вступ (кількість хвилин) – підготовка до сприймання матеріалу. Основна частина ( кількість хвилин) Зворотній зв'язок ( кількість хвилин) Додаткові завдання. (Не є обов'язковими. Вихователь можете провести їх, якщо є додатковий час для подальшого занурення у тему) Домашні заняття. (Це заняття, які проводяться вдома в колі сім'ї. Ви знайдете зразки листів до батьків. Можете зробити ксерокопії та роздати їх дітям, щоб вони змогли отримати інформацію про заняття. Обов'язково особисто зверніться в листі до кожного з батьків). В програмі всі структурні компоненти заняття, їх зміст детально описані.

      Рекомендації для педагогів:

- Перед початком кожного заняття уважно ознайомтеся із змістом модуля і ходом заняття.

- Пам'ятайте про базові поняття дитячої психології. Це основа вашої взаємодії.

- Пам'ятайте про роль розвивального середовища. Завчасно підготуйте групу та наочність, необхідну для кожного виду діяльності.

- Будьте для дітей зразком для наслідування у мовленні, зовнішності і поведінці. Сідайте з дітьми в коло якомога частіше, особливо коли читаєте казку або обговорюєте її. Залучайте дітей до обговорення, ставлячи питання «як» і «чому».

- Не засуджуйте і не критикуйте, коли дитина висловлює думку, з якою ви не погоджуєтеся. Говоріть простою мовою.

- Наведіть приклади і покажіть картинки, реальні об'єкти і рухи, щоб пояснити певні терміни та поняття. -

- Створіть дітям безпечні умови під час будь-яких видів діяльності. Якщо дітей багато, розділіть їх на маленькі підгрупи та виконуйте завдання одночасно за участю помічника вихователя.

- Спонукайте дітей до зберігання поробок. Складайте їх в Коробку для Подорожей з Афлатуном. Творчо і економно підходьте до використання роздавального матеріалу. Доречно буде переробляти, перебирати і повторно використовувати підручні матеріали.

- Працюйте в команді. Спілкуйтеся, смійтеся, грайтеся і виконуйте всі завдання разом з дітьми. Позиціонуйте себе як частину дитячого колективу, але в той же час як дорослого товариша і приклад для наслідування. Отримуйте задоволення!

Пам'ятайте, що діти вчаться краще, коли: 1. Вони активно навчаються, беруть активну участь в навчальному процесі. 2. Вони отримують задоволення від навчання і нових відкриттів. 3. Їм більше подобається творити, ніж отримувати готове. 4. Коли до них ставляться, як до людей, здатних думати і міркувати.

Реалізація програми «Афлатот» сприяє формуванню у дітей: - впевненості у собі; - розуміння того, що надії і мрії здійсненні, якщо діяти в потрібному напрямку; - бережливого ставлення як до матеріальних так і до нематеріальних цінностей - сприйняття себе як активного учасника та члена суспільства; Базовим дошкільним навчальним закладом з упровадження основ соціальної і фінансової освіти дітей дошкільного віку в місті Черкаси став дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 69 «Росинка» ( завідувач Аксьоненко Т.М., вихователь-методист Удовиченко С.В.). Упроваджуючи програму «Афлатот» протягом 2016/2017 навчального року педагоги зазначають, що дітей зацікавлює економічна тематика, вони адекватно сприймають отриману інформацію, повідомляють батьків про нові для них економічні терміни, використовують знання в ігровій діяльності та в розв’язання життєвих ситуацій. Система роботи з формування фінансової грамотності дошкільників стане підґрунтям для подальшого розширення набутих знань під час навчання у школі та самостійного збагачення дітьми власного економічного досвіду.

Категорія: Мої статті | Додав: AlexSHOP (21.12.2017)
Переглядів: 753 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: